Jak poprawić wytrzymałość w piłce nożnej?

2021-04-08
Jak poprawić wytrzymałość w piłce nożnej?

Czym jest wytrzymałość w piłce nożnej?

Wytrzymałość to niezwykle ważny element, wchodzący w skład przygotowania fizycznego każdego sportowca. Ze względu na to, że dzisiejsze mecze piłkarskie odbywają się często na naprawdę dużej intensywności, są sporym obciążeniem dla piłkarzy. Dlatego tak ważne jest zadbanie o jak najlepsze i przemyślane przygotowanie fizyczne.

Warto zdawać sobie sprawę z tego, że wytrzymałość można podzielić na dwa rodzaje, wytrzymałość tlenowa i beztlenowa w piłce nożnej:

  • tlenową – dotyczy ona wytrzymałości na długotrwały wysiłek w sytuacji, kiedy mecz rozgrywany jest raczej na niewielkiej intensywności,
  • beztlenową – związana jest już z wytrzymałością na bardzo intensywne obciążenia, które trwają jednorazowo ok. 30-90 sekund, a często też są wielokrotnie powtarzane bez przerw na wypoczynek.
Jak można się domyślić, obecny football nastawiony jest raczej na wytrzymałość beztlenową. W końcu przez 90 minut spotkania bezustannie odbywają się sprinty, zmiany kierunków gry czy kontrataki. Coraz częściej wręcz uznaje się, że wysiłek tlenowy w postaci biegania może w dłuższej perspektywie czasowej być bardzo złym rozwiązaniem dla zawodnika w trakcie meczu. Dlatego wskazuje się, że lepiej ograniczyć długotrwałe bieganie wyróżniające się niską intensywnością, chyba że ma ono przybrać funkcję czynnego odpoczynku.

Jak poprawić wytrzymałość? Piłka nożna i jej sekrety

Kiedy chcesz poprawić wytrzymałość w piłce nożnej, to przede wszystkim musisz zwrócić większą uwagę na treningi interwałowe i to koniecznie na takie o wysokiej intensywności. To właśnie one mogą stać się najtrafniejszą odpowiedzią na pytanie, jak poprawić wytrzymałość beztlenową. Piłka nożna to sport, który coraz bardziej opiera się na zastosowaniu serii sprintów. Zatem nic w tym dziwnego, że treningi interwałowe w dużej mierze właśni na nich się opierają.

Jak założyć klub piłkarski

Oto przykładowy trening interwałowy, jaki możesz wykonać

Trening interwałowy opiera się bardzo często na jednej głównej zasadzie – wielokrotnym powtarzaniu sprintów o najwyższym poziomie intensywności. Zatem może wyglądać on w taki sposób:
  • Wyznacz obszar, liczący 20 metrów.
  • Następnie tak jak szybko potrafisz, biegnij sprintem do wyznaczonej mety.
  • Najlepiej zapisuj swój czas, aby sprawdzać postęp podczas sprintu.
  • Odpocznij aktywnie, np. truchtaj lub maszeruj.
  • Czynność powtórz 30 razy.
Jak widzisz, trening interwałowy jest sporym obciążeniem dla organizmu, więc nie może on trwać bardzo długo i być powtarzanym codziennie. Zazwyczaj optymalnie wskazuje się, aby przeprowadzać go 1-2 razy w tygodniu, żeby organizm miał z jednej strony czas na regenerację, a z drugiej skutecznie odbył się wzrost wytrzymałości zawodnika.

Okres przygotowawczy piłkarza

Treningi interwałowe o wysokiej intensywności stanowią podstawę każdego okresu przygotowawczego. Pozwala to budować wytrzymałość specjalną w piłce nożnej na cały sezon, co będzie procentowało w postaci wysokiej dyspozycji gracza. Jednak im bliżej rozpoczęcia sezonu, tym należy stopniowo schodzić z obciążeń. W przeciwnym razie piłkarz nie będzie w pełni sił w trakcie meczu i wpłynie to na jego efektywność. Dobrym sposobem na trenowanie wytrzymałości o średniej intensywności są gierki z piłką na małym obszarze. Pozwala to także skutecznie wyćwiczyć technikę gry. Wiele treningów interwałowych odbywa się też na siłowni.

Przeczytaj nasze inne wpisy z kategorii Porady

  • Co zrobić, żeby rękawice bramkarskie miały lepszą przyczepność?
  • Jak wygląda boisko do piłki nożnej?
  • Skład piłkarski – jak wygląda?
  • Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2021
    Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
    Zamknij
    pixel