Co zjeść przed treningiem piłkarskim?

2021-04-08
Co zjeść przed treningiem piłkarskim?

Co warto jeść przed treningiem piłki nożnej?

Twoja codzienna dieta musi być nieco inna od tego, co jesz tuż przed meczem czy treningiem. W takiej sytuacji musisz skupić się przede wszystkim na dostarczeniu odpowiedniej dawki węglowodanów, bo to właśnie one stanowią swoiste paliwo dla mięśni. Poza tym węglowodany ulegają przekształceniu w glikogen, który trafia do mięśni. Musisz tylko pamiętać o tym, że organizm może magazynować tylko określoną ilość glikogenu, a jej zasoby szybko się kurczą. Dlatego powinieneś regularnie uzupełniać braki tego składnika. Zastanawiasz się, jaki posiłek przed treningiem piłkarskim zjeść, aby dostarczyć organizmowi nie tylko węglowodany, ale również wiele innych składników odżywczych? Przede wszystkim omijaj przetworzoną żywność i stawiaj na produkty bogate w skrobię typu ziemniaki, pieczywo, makaron, a także owoce oraz warzywa.

Pamiętaj o tym, że Twoja dieta przed treningiem piłki nożnej powinna być zróżnicowana. Dlatego musi składać się nie tylko z węglowodanów, ale również z białka i tłuszczy. Zazwyczaj proporcje kolejno wynoszą 55%, 25% oraz 10%. Choć to dość indywidualna sprawa, dlatego najlepiej zrobisz, gdy skonsultujesz się z dietetykiem sportowym.

Poza tym przed treningiem zrezygnuj z ciężkostrawnych potraw, mających działanie wzdymające np. fasola i potrawy smażone na głębokim tłuszczu. Zamiast tego wybierz orzechy, kaszę bulgur, brązowy ryż, razowe produkty zbożowe oraz tłuste ryby.

Kiedy warto zjeść ostatni posiłek przed treningiem?

Swojej wiedzy nie możesz ograniczać jedynie do tego, co zjeść przed treningiem piłkarskim. Piłka nożna to sport siłowy i wytrzymałościowy, więc musisz zadbać o to, aby Twój organizm był maksymalnie przygotowany na wzmożony wysiłek. Dlatego tak ważne są nie tylko wybierane przez Ciebie potrawy, ale też moment, kiedy jesz ostatni posiłek przed treningiem. Standardowo najlepiej, gdy spożywasz posiłek ok. 2 godziny przed wysiłkiem fizycznym. Inaczej jest w przypadku dnia meczowego. Wtedy powinieneś zachować dłuższą przerwę – ok. 3-4 godziny przed grą. Dzięki temu zadbasz o dobre samopoczucie, a jednocześnie dasz organizmowi czas na rozłożenie węglowodanów, a następnie ich zamianę w glikogen, który zasili Twoje mięśnie.

Pamiętaj również o tym, że to czas pomiędzy posiłkiem a rozpoczęciem treningu czy przed pierwszym gwizdkiem, to dość indywidualna sprawa. Dlatego przede wszystkim słuchaj swojego organizmu i postępuj zgodnie z jego zapotrzebowaniem.

Co zjeść przed trenigiem piłki nożnej

Ile zjeść przed treningiem piłki nożnej?

Przygotowujesz się do sporego wysiłku fizycznego? Zatem musisz dobrze zadbać o swój organizm. Najlepiej będziesz czuć się wtedy, gdy dostarczysz sobie odpowiednią ilość potrzebnych składników. W przypadku węglowodanów możesz kierować się zasadą 1-4 g na kilogram masy ciała. Dokładna ilość zależy od tego, jak długo ma trwać wysiłek fizyczny – jeżeli dłużej niż godzinę, to zwiększ tę dawkę. Zadbaj także o to, aby ostatni posiłek przed meczem dostarczał Ci ok. 600 kcal. Poza tym kilka dni przed meczem powinieneś nieco zmodyfikować swoją dietę i do 2-3 posiłków dodać nieco większą ilość węglowodanów. Wtedy unikniesz zmniejszenia się ilości glikogenu, a jednocześnie nie będziesz borykać się ze skutkami nadmiernego przejedzenia.

Przeczytaj nasze inne wpisy z kategorii Porady

  • Jak prać sportowe ubrania?
  • Jak dobrać korki piłkarskie?
  • Jak rozbić buty piłkarskie syntetyczne i skórzane?
  • Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2021
    Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
    Zamknij
    pixel