Zalety morsowanie - co daje kąpiel w lodowatej wodzie?

2020-11-30
Zalety morsowanie - co daje kąpiel w lodowatej wodzie?

Zapewnie niejednokrotnie zastanawiałeś się nad tym, co skłania ludzi do lodowatych kąpieli w środku zimy. Krótkotrwałe zanurzanie ciała w zimnej wodzie morza, jeziora, lub rzeki stanowi znakomitą rozrywkę i jest prostym sposobem na trwałą poprawę odporności. W dzisiejszym artykule pragniemy przedstawić Wam najważniejsze informacje na temat morsowania i jego zalet.

Jak ludzki organizm reaguje na zimną kąpiel?

Kontakt ciała z lodowatą wodą sprawia, że dochodzi do skurczu naczyń krwionośnych, które są umiejscowione zaraz przy skórze oraz receptorów. Fakt ten sprawia, że skóra przez jakiś czas nie jest wrażliwa na gwałtowną zmianę temperatur. Morsowanie przyspiesza pracę serca, co wpływa na wzrost tętna i częstotliwość oddychania. Dzięki niemu skóra staje się także bardziej elastyczna, a narządy i tkanki są bardziej ukrwione

Zalety morsowania 

Rozgrzany organizm, na skutek kontaktu z zimną wodą doznaje wstrząsu i aby uniknąć wyziębienia alarmuje system odpornościowy w celu wyprodukowania dodatkowego ciepła. Do najważniejszych zalet morsowania zaliczyć można między innymi: 

  • Poprawę krążenia,
  • Poprawę wydolności układu sercowo-naczyniowego,
  • Zwiększenie odporności organizmu,
  • Szybszą regenerację organizmu,
  • Zahartowanie ciała,
  • Lepszy metabolizm,
  • Redukcję celulitu

Jak rozpocząć morsowanie?

Chcąc rozpocząć swoją przygodę z morsowaniem warto wybrać się najpierw do lekarza, w celu wykonania badań, które pozwolą wykluczyć problemy z sercem. Jeśli jesteś zdrowy i nawiązałeś już kontakt z miejscowymi morsami (nie zaleca się morsowania w pojedynkę) - pamiętaj o tym, że przed kąpielą należy dobrze się rozgrzać. Dobrym pomysłem jest trening biegowy połączony ze statycznymi ćwiczeniami. Kąpiel w zimnej wodzie powinna trwać od trzech do pięciu minut, lecz osobom początkującym polecamy podczas pierwszej sesji wyłącznie się zanurzyć. Powinno odbyć się to stopniowo i powoli, tak by uniknąć hipotermii. Wiedz także, że rąk i głowy nie powinno się moczyć, ponieważ nie ma sensu obkurczać naczyń uczestniczących w regulacji tętna i oddechu. Właśnie dlatego warto zanurzać się po pachy, z rękami uniesionymi nad głową.

Strój do morsowania

Niewątpliwie ważną kwestią w morsowaniu jest odpowiedni strój. Dlatego, że przez dłonie i głowę ucieka dużo ciepła, tak jak wspominaliśmy już wyżej - te części ciała nie powinny zostać zanurzane i warto ubrać na nie rękawiczki i czapkę. Powinieneś wyposażyć się także w wygodny strój kąpielowy. Na nierównym gruncie i lodzie przydadzą się także buty sportowe przeznaczone do wody - najlepiej wybrać takie, które są produkowane z neoprenu. 

zalety morsowania

Mamy nadzieję, że powyższe zalety morsowania przekonały Cię do tego, że warto zażyć raz na jakiś czas lodowatej kąpieli. Dzięki niej poczujesz się rewelacyjnie, a Twój organizm będzie odpowiednio zahartowany.

Polecamy sprawdzić także nasz poprzedni wpis: Mikro i makroelementy w diecie sportowca



Pokaż więcej wpisów z Listopad 2020
Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
Ok, rozumiem
pixel