Spadek motywacji do treningu. Jak sobie z tym poradzić?

2021-08-16
Spadek motywacji do treningu. Jak sobie z tym poradzić?

Motywacja do treningu nie zawsze utrzymuje się na tym samym poziomie. Wręcz przeciwnie - często zdarza się, że nawet profesjonaliści mają trudności z obudzeniem w sobie chęci do ćwiczeń oraz stosowania się do reżimu treningowego. Co więc zrobić w takiej sytuacji oraz jak poradzić sobie ze spadkiem chęci do aktywności fizycznej? Oto kilka praktycznych porad, które zdecydowanie to ułatwią.

Na czym polega motywacja w sporcie?

Motywację w sporcie definiuje się jako gotowość do działania oraz wydatkowania energii, często nawet pomimo bólu oraz męczenia. Można więc stwierdzić, że jest to swego rodzaju siła napędowa, dzięki której trenuje się zgodnie z planem i to nawet pomimo faktu, że w wielu przypadkach związane jest to z szeregiem różnego rodzaju wyrzeczeń. 

Motywację w sporcie dzieli się też na zewnętrzną oraz wewnętrzną. Ta pierwsza pojawia się, gdy działania podejmowane są przede wszystkim w oczekiwaniu na nagrody oraz prestiż. Natomiast wewnętrzna to w praktyce zapał, który nie musi być wzmacniany zewnętrznymi nagrodami. Sama satysfakcja z uprawiania sportu, a także możliwość czerpania korzyści zdrowotnych z tego tytułu, stanowią bowiem wystarczającą gratyfikację.

Przeczytaj nasz post blogowy o tym, jak zostać piłkarzem.

Dlaczego motywacja jest tak ważna?

Także w przypadku treningów amatorskich motywacja odgrywa naprawdę istotną rolę. Sprawia ona bowiem, że jest się w stanie dostrzec długofalowe efekty swoich działań oraz pokonać różnego rodzaju trudności napotykane na wcześniejszych etapach. Jeśli natomiast chodzi o profesjonalistów, motywacja pozwala na lepsze koncentrowanie się na swoich działaniach oraz nieuleganie presji innych, którzy mogą swoim zachowaniem zniechęcać daną osobą do reżimu treningowego.

Jakie są przyczyny utraty motywacji?

Wiemy już, jak istotną rolę odgrywa motywacja, zarówno w przypadku profesjonalistów, jak i amatorów. Co jednak zrobić, gdy nagle się ją traci? Najpierw warto zastanowić się, z czego może to wynikać. Jeśli intensywnie trenowaliśmy przez poprzednie dni i nie dawaliśmy sobie żadnego wytchnienia, to nie jest zaskakujące, że chęci do treningów mijają. Czasem więc trzeba… odpuścić. Pozwalają sobie na to nawet zawodowcy, którzy doskonale wiedzą, jak istotną rolę odgrywa regeneracja organizmu i dlaczego bez niej nie można spodziewać się efektów treningów.

Przyczyną może być także wykonywanie treningów niedopasowanych do swoich możliwości. Jeśli przykładowo jesteśmy dopiero na początku drogi jeśli chodzi o daną aktywność fizyczną, a nakładamy na siebie zbyt wymagające ćwiczenia niedopasowane do umiejętności, to także będzie to negatywnie wpływało na chęci do ćwiczeń. Trzeba więc mierzyć siły na zamiary oraz opracowywać ambitne, ale dopasowane do umiejętności sesje treningowe i stopniowo zwiększać ich trudność, wraz z upływem czasu.

Jakie są praktyczne sposoby na spadek motywacji po treningu?

Ze spadkiem motywacji po treningu można radzić sobie na kilka sposobów. W przypadku osób ćwiczących dla zdrowia, kondycji i sylwetki sprawdzi się po prostu znalezienie aktywności sprawiającej dużą przyjemność. Często jest bowiem tak, że zmuszamy się do danych ćwiczeń ze względu na ich oczekiwaną skuteczność, choć naprawdę ich nie lubimy. Warto więc poszukać alternatyw, czyli treningów skutecznych, ale także takich, których wykonywanie nie będzie napawało nas niechęcią wynikającą z samej tylko perspektywy zbliżającego się treningu.

Kolejną metodą jest sprawdzenie, czy treningi nie są zbyt monotonne. Wykonywanie przez 5 dni w tygodniu dokładnie tych samych ćwiczeń z tą samą częstotliwością może zakrawać na sceny z “Dnia świstaka”. Warto więc dokonać przynajmniej niewielkich zmian, czy to jeśli chodzi o miejsce ćwiczeń, czy ich rytm. Warto też wypróbować czegoś zupełnie nowego, np. zamiast biegania zdecydować się na okazjonalną gimnastykę lub jazdę na rowerze. Może okazać się, że po takiej zmianie albo całkowicie zmienimy preferowaną aktywność fizyczną, albo z jeszcze większą przyjemnością wrócimy do pierwotnego sposobu ćwiczeń.

Jak połączyć pożyteczne z jeszcze bardziej pożytecznym?

Jeśli pomimo powyższych porad wciąż nie udaje się znaleźć wystarczającej motywacji do ćwiczeń, warto spróbować połączyć ćwiczenia z czymś, co jeszcze lubimy robić. Można jednocześnie słuchać ulubionej muzyki albo audiobooków lub oglądać film, choćby podczas biegania na bieżni. Dzięki temu wytworzy się w mózgu pozytywną pod względem emocjonalnym kotwicę, dzięki której łatwiej będzie zmotywować się do aktywności, zwłaszcza jeśli nie ma się na nią czasu.


Spadek motywacji po treningu jest zupełnie naturalny, trzeba jednak mieć odpowiednie strategie, aby móc sobie z tym poradzić. Często nie należy także za wszelką cenę zmuszać się do aktywności, a raczej poszukać przyczyn tego, dlaczego w danej chwili nie ma się na nią ochoty. Nie należy też zniechęcać się krótkimi przerwami, na które pozwalają sobie nawet profesjonaliści.

Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
Zamknij
pixel