Rozgrzewka piłkarska przed meczem

2021-08-11
Rozgrzewka piłkarska przed meczem

Rozgrzewka piłkarska przed meczem jest absolutnie kluczowa, aby uniknąć kontuzji oraz upewnić się, że zawodnik będzie w możliwie najlepszej kondycji do walki na murawie. Co powinna ona obejmować, aby móc osiągnąć taki efekt? Oto praktyczny poradnik w tym zakresie obejmujący również takie kwestie, jak błędy najczęściej popełniane w czasie jej przeprowadzania.

Dlaczego rozgrzewka piłkarska przed meczem jest tak ważna?

Jak wspomnieliśmy na początku, rozgrzewka ma służyć przede wszystkim zapobieganiu kontuzjom. Nie jest to jednak jedyny powód dla którego się ją przeprowadza. Jest ona niezbędna także po to, aby poprawić mobilność zawodnika oraz podnieść temperaturę ciała. Rozgrzewka w wielu przypadkach służy także… trenerowi. Okazuje się bowiem, że dzięki niej jest on w stanie sprawdzić, który piłkarz jest danego dnia w naprawdę dobrej dyspozycji fizycznej i motorycznej.

Dowiedz się z naszego bloga, na czym polega wytrzymałość specjalna w piłce nożnej oraz w jaki sposób ją trenować.

Jakie są rodzaje rozgrzewek piłkarskich?

Znamy już cele, dla których się ją przeprowadza, jakie są jednak jej rodzaje? Sposób przeprowadzania rozgrzewki zależy w praktyce od preferencji trenera, który ustala jej zakres, często ze swoimi pomocnikami ze sztabu trenerskiego oraz odpowiadającego za przygotowanie wytrzymałościowe zawodników. Dzieli się ją także na dwa konkretne rodzaje. Jest to:

  • rozgrzewka pasywna - to w praktyce wstęp do właściwej rozgrzewki. Składają się na nią przede wszystkim masaże oraz kąpiele, dzięki którym organizm jest zdecydowanie lepiej przygotowany do wytężonego wysiłku sportowego. Rozpoczyna się ona już na kilka dni przed spotkaniem, aby organizm był zregenerowany oraz przygotowany do intensywnej aktywności fizycznej,
  • rozgrzewka aktywna - właściwa, przeprowadzana przed samym meczem albo treningiem. To dzięki niej ma miejsce podniesienie temperatury ciała oraz zwiększenie przepływu krwi do mięśni, dzięki czemu zawodnik przygotowany jest do intensywnego wysiłku fizycznego. Rozgrzewka aktywna przeprowadzana jest także tuż przed spotkaniem.

Przeczytaj na naszym blogu, jak zostać piłkarzem, czyli jak spełnić swoje marzenie o grze w piłkę nożną.

Co powinna obejmować rozgrzewka przed meczem?

Bezpośrednio przed spotkaniem należy wykonywać ćwiczenia mające zwiększyć zakres ruchu, przede wszystkim w stawach. Dlatego też są to ruchy i krążenia ramion oraz nóg w jednoczesnym biegu, ruchy okrężne bioder, a także odwodzenie kończyny dolnej. Wykonuje się też różne formy podskoków oraz skipy, a następnie poświęca kilka minut na dynamiczno-statyczne rozciąganie ciała. Wszystko po to, aby uniknąć zerwania więzadeł, co jest niestety dość częste w przypadku uprawiania tej dyscypliny.

W ostatnich latach w profesjonalnym sporcie przywiązuje się też większą wagę do ćwiczeń koordynacyjnych, dzięki którym zawodnik od razu po wejściu na murawę zachowuje się znacznie płynniej i może wykorzystać swój pełny potencjał.

Jakie są najczęstsze błędy popełniane podczas rozgrzewek przedmeczowych?

Niestety pomimo świadomości, jak ważna jest rozgrzewka, nie wszyscy zawodnicy przywiązują do niej dostateczną wagę. Jakie są najczęstsze błędy popełniane w tym zakresie? Zazwyczaj jest to po prostu zbyt krótki czas trwania rozgrzewki, a także zbyt mała intensywność ruchów. Sprawia to, że zawodnik jest zdecydowanie bardziej podatny na różnego rodzaju kontuzje, które w wielu przypadkach pojawiają się właśnie wskutek niedostatecznego rozgrzania organizmu.

Błędem popełnianym przez nowicjuszy jest również wykonywanie takiej rozgrzewki, która doprowadza nie tyle do rozgrzania ciała, co wręcz do jego nadmiernego zmęczenia. Sprawia to, że piłkarz nie jest w stanie zaprezentować swojego pełnego potencjału po wejściu na murawę jest bowiem zbyt zmęczony.

Zawodnicy muszą pamiętać dodatkowo o tym, aby podczas rozgrzewki od razu mieć na sobie profesjonalne buty piłkarskie. Zwykłe, sportowe obuwie zazwyczaj nie są przystosowane stricte do tej dyscypliny, dlatego nawet z pozoru niegroźna akcja, choćby nieprawidłowy odbiór piłki, może skutkować kontuzją.

Ile powinna trwać rozgrzewka?

Efektywność rozgrzewki jest zdecydowanie ważniejsza, aniżeli jej czas. Niemniej jednak w przypadku profesjonalnych rozgrywek także ten ostatni ma znaczenie, aby móc odpowiednio przygotować poszczególne partie mięśni oraz cały organizm do intensywnego wysiłku. Dlatego też w profesjonalnym futbolu, rozgrzewka to w praktyce około 25 minut. Natomiast w przypadku tzw. futbolu rekreacyjnego, może być to od 5 do 10 minut (dłużej w przypadku niższych temperatur na zewnątrz).

Zazwyczaj mniej czasu mają do dyspozycji zmiennicy wchodzący w trakcie meczu. Dlatego też w ich przypadku rozgrzanie odgrywa kluczową rolę i zdecydowanie ważniejsza jest tutaj właśnie efektywność i pełne wykorzystanie zaledwie kilku dostępnych minut.

Jak widać rozgrzewka piłkarska przed meczem to klucz do tego, aby zawodnik był w stanie zaprezentować swoje umiejętności boiskowe, uniknął kontuzji, a także przetrwał trudy całego spotkania. Dlatego też profesjonalne sztaby trenerskie przywiązują do niej tak dużą wagę chcąc upewnić się, że będzie to czas odpowiedniego przygotowania organizmu zawodnika.




Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
Zamknij
pixel