Pamięć mięśniowa a powrót do treningów po przerwie

2021-08-13
Pamięć mięśniowa a powrót do treningów po przerwie

Przerwa w treningach jest niezbędna zwłaszcza w przypadku rygorystycznie trenujących zawodowców. Nie muszą oni jednak obawiać się utraty kondycji nawet po kilku tygodniach absencji ze względu na tzw. pamięć mięśniową. Co dokładnie oznacza to pojęcie, a także co sprawia, że dzięki niemu powrót do aktywności fizycznej jest zdecydowanie łatwiejszy, także po kontuzjach wykluczających na pewien czas z reżimu treningowego?

Na czym dokładnie polega pamięć mięśniowa?

Pamięć mięśniowa to w praktyce nieświadoma pamięć motoryczna pozwalająca na to, aby wyuczone ruchy robić automatycznie, bez świadomego udziału procesów myślowych. Jeśli więc konkretny zestaw ruchów wykonywany jest regularnie i wielokrotnie, staje się on łatwiejszy. Mechanizm ten dodatkowo sprawia, że w chwili powrotu do treningów mięśnie pracują tak, jak wcześniej. Jest to jednak zjawisko obserwowane zwłaszcza u sportowców, którzy nawet po przerwie w treningach - choćby z powodu kontuzji - mogą szybciej powrócić do formy.

Opisywany fenomen pamięci mięśniowej potwierdzili naukowcy i jest to w praktyce cecha ewolucyjna. Również dlatego profesjonaliści z długim stażem w konkretnej dyscyplinie nie muszą nieustannie skupiać się oraz utrwalać czynności, aby osiągać dobre rezultaty. Za przykład można podać bokserów, którzy w przypadku zagrożenia automatycznie podnoszą gardę. Podobnie wygląda to u osób trenujących siłowo, a także u biegaczy.

Budowanie formy w młodym wieku zawsze procentuje 

Badania nad pamięcią mięśniową wskazują także, że większa sprawność mięśniowa osiągnięta w młodym wieku to także większe korzyści na starość. Regularna aktywność w sile wieku sprawia bowiem, że mięśnie stają się zdecydowanie bardziej responsywne. Pamięć ta dotyczy jednak ogólnej sprawności fizycznej i właśnie dlatego warto dbać o swoją ogólną kondycję fizyczną, gdyż będzie procentowało to również w późniejszych latach życia.

Jakie są zalety oraz wady występowania pamięci komórkowej?

Zalety pamięci komórkowej to m.in. możliwość zdecydowanie szybszego powrotu do formy sprzed kontuzji. Sportowiec nie musi więc obawiać się tego, że konieczne będzie ponowne trenowanie podstawowych umiejętności i to nawet po dłuższej przerwie. Kolejnym atutem jest skrócona regeneracja pomiędzy treningami

Czy można więc wskazać na jakiekolwiek wady z tym związane? Okazuje się, że niestety tak. Najbardziej problematyczna jest możliwość wykształcenia złych wzorców ruchowych, których wyeliminowanie zawsze wiąże się z koniecznością naprawdę wytężonej pracy oraz wiedzy profesjonalistów. Dlatego też w przypadku wyczynowego uprawiania sportu na najwyższym poziomie tak ważne jest wsparcie trenerów, którzy będą w odpowiedni sposób prowadzić zawodnika przez trudy danej dyscypliny i będą pomagać mu w kształtowaniu odpowiednich zachowań.

Pamięć mięśniowa a przerwa od siłowni

Pamięć mięśniowa odgrywa rolę także u osób regularnie ćwiczących na siłowni, oczywiście od dłuższego czasu. Nie trzeba więc obawiać się utraty całej masy mięśniowej w przypadku przerwy od ćwiczeń. Oczywiście wiele zależy od przyczyn absencji, a także od jej czasu. W praktyce jednak nawet przerwa trwająca od 2 do 4 tygodni nie powinna być nadmiernie problematyczna i możliwe będzie stosunkowo szybkie odbudowanie formy. Trzeba jednak wiedzieć, jak robić to w sposób prawidłowy oraz bezpieczny, aby uniknąć kontuzji.

Jak powrócić do treningów po przerwie?

Zjawisko pamięci mięśniowej zdecydowanie oddziałuje na korzyść zawodnika. Mimo tego trzeba wiedzieć, jak powracać do treningów po dłuższej przerwie, a wiele zależy od tego, z czego wynikała absencja. Jeśli bowiem przyczyną była kontuzja, wówczas nieodzowna będzie konsultacja z trenerem, aby powrócić do ćwiczeń w sposób maksymalnie bezpieczny.

Trzeba także dać sobie nieco czasu, aby ponownie zaadaptować się do treningów. Ile powinno to w praktyce trwać? Średnio od 3 do 6 tygodni, choć w przypadku zawodowców powrót jest najczęściej zdecydowanie szybszy oraz można szybciej zwiększać intensywność treningów.

Nie można nie doceniać też znaczenia odpowiedniej diety, która jest kluczowa, aby organizm szybciej się regenerował. W trakcie powrotu do aktywności oraz podczas intensywnych ćwiczeń trzeba zwrócić uwagę zwłaszcza na podaż węglowodanów. Dlaczego są one tak ważne w diecie? Dostarczają one przede wszystkim glikogenu, czyli wielocukru rozkładanego podczas treningów. Jeśli więc go brakuje, mięśnie są słabsze, co negatywnie wpływa na kondycję trenującego. Glikogen dostarcza się do organizmu dzięki węglowodanom złożonym.

Dowiedz się z naszego bloga, jak prawidłowo wykonywać rozciąganie przed treningiem, aby uniknąć kontuzji w trakcie aktywności fizycznej.

Jak widać pamięć mięśniowa, zwłaszcza w przypadku sportowców trenujących regularnie, zdecydowanie ułatwia powrót do aktywności fizycznej oraz do formy. Oczywiście takie przerwy nie powinny być zbyt długie, gdyż także utrudni to wypracowanie kondycji, a także spowolni poprawę wyników w sporcie. Okres przerw od aktywności najlepiej więc skonsultować z trenerem lub lekarzem, jeśli przyczyną absencji jest kontuzja lub jakiekolwiek przeciwwskazania zdrowotne.

 

Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
Zamknij
pixel