Nawadnianie organizmu podczas treningu - co pić i w jakich ilościach?

2020-06-08
Nawadnianie organizmu podczas treningu - co pić i w jakich ilościach?

Ludzkie ciało w około 70 procentach składa się z wody, dlatego właśnie odpowiednie nawadnianie jest kluczem do dobrego samopoczucia i stanu zdrowia. Aspekt ten jest bardzo ważny, zwłaszcza podczas uprawiania aktywności sportowych. W trakcie ćwiczeń organizm traci elektrolity, których niedobór może powodować skurcze mięśni czy ból głowy. Jak więc nawadniać się podczas treningów? O tym przeczytacie na łamach dzisiejszego wpisu.

Trening a nawadnianie organizmu

Podczas wykonywania rozmaitych aktywności fizycznych pocimy się, uwalniając tym samym z organizmu ważne składniki mineralne. Niedobór wody sprawia, że organizm szybciej się męczy i spada zarówno wydolność fizyczna, jak i psychiczna. Niewystarczająca ilość płynów wpływa także na zmniejszenie objętości krwi, która prowadzi do większego obciążenia serca. Właśnie dlatego nawadnianie organizmu podczas treningów jest tak ważne. Jak więc powinno wyglądać prawidłowe dostarczanie płynów w tym czasie? Otóż warto jest zadbać o tą kwestię już przed rozpoczęciem ćwiczeń, pamiętając jednak o umiarze. Aby czuć się swobodnie, rekomendujemy wypijać każdorazowo przed aktywnością fizyczną (godzinę lub dwie) do pół litra wody - pozwoli to dobrze przyswoić ją przez organizm. Jeśli zastanawiasz się jaka jest zalecana ilość płynów, którą powinno wypijać się podczas treningów - to wiedz, że na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wszystko zależy od rodzaju oraz natężenia Twoich ćwiczeń. Jeśli trenujesz sporty wytrzymałościowe, które znacząco obciążają ciało - w tym wypadku ilość spożywanych płynów powinna zawierać się w przedziale od jednego do nawet czterech litrów. Ćwicząc na siłowni również warto jest zabrać ze sobą jedną lub dwie półtoralitrowe butelki płynu.

Woda czy napoje izotoniczne?

Według licznych badań nawadnianie powinno odbywać się przy użyciu wody. Warto pamiętać jednak o tym, że na sklepowych półkach występuje szereg produktów tego typu. Wiedz także, że zwykła woda z kranu pozbawiona jest mikroelementów, które zawarte są w wodzie mineralnej. Taki płyn jest jednak gorzej przyswajany przez ludzki organizm, co może mieć znaczenie podczas różnego rodzaju zawodów. Wiele osób za najlepszy środek do nawadniania organizmu podczas ćwiczeń uznaje napoje izotoniczne. Miej na uwadze, że takie produkty sprawdzają się tylko w wybranych sytuacjach. Mowa tutaj o intensywnym treningu, trwającym ponad godzinę. W innych okolicznościach, takie płyny wcale nie będą lepsze od wody - a co więcej, dostarczą do Twojego organizmu dodatkową porcję węglowodanów. Jeśli jednak decydujesz się na zakup tego typu napojów, koniecznie zwróć uwagę na ich skład. Unikaj takich, które zawierają dużą ilość cukrów oraz sztucznych barwników. Z takich samych powodów, odradzamy stosowanie soków do nawadniania się podczas ćwiczeń. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie sporządzenie orzeźwiającego napoju z wody, kilku kropli cytryny i szczypty soli.

nawadnianie podczas treningu

Mamy nadzieję, że dzięki powyższym wskazówkom zwiększysz efektywność swoich treningów oraz będziesz pamiętał o prawidłowym nawadnianiu w życiu codziennym. 

Polecamy sprawdzić także nasz poprzedni artykuł: Marka New Era na przestrzeni lat

Pokaż więcej wpisów z Czerwiec 2020
Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
Ok, rozumiem
pixel