Domowe sposoby na zakwasy po treningu

2020-10-12
Domowe sposoby na zakwasy po treningu

Jeśli trening, który przeprowadziłeś zaowocował bolesnymi i powodującymi dyskomfort zakwasami to prawdopodobnie był on za bardzo intensywny dla Twojego organizmu. Czym są zakwasy i jak skutecznie sobie z nimi poradzić? O tym przeczytacie na łamach dzisiejszego wpisu!

Czym są zakwasy?

Zakwasy stanowią opóźnioną bolesność mięśni (DOMS), która jest spowodowana przez mikrourazy powstające podczas nadmiernego wysiłku. Pojawiają się one zazwyczaj w ciągu 24-72 godzin po ciężkim wysiłku. Zjawisko to można określić jako sygnał do odbudowy mięśni, ponieważ po jego wystąpieniu następuje regeneracja i pobudzenie do przyrostu masy. Aktywności sportowe, przy których najczęściej pojawiają się zakwasy to między innymi: wszelkiego rodzaju treningi siłowe, biegowe i aerobik. Jeszcze do niedawna wiele osób twierdziło, że zakwasy są efektem powstawania i magazynowania się kwasu mlekowego w tkance mięśniowej, jednakże przeprowadzone badania potwierdziły, że kwas ten jest bardzo szybko wypłukiwany z mięśni oraz rozkładany przez wątrobę

Jak radzić sobie z zakwasami?

Jeśli trenowałeś intensywnie i dopadły Cię zakwasy to warto jest skorzystać z kilku sprawdzonych metod, które pomogą Ci szybko zażegnać ból oraz dyskomfort spowodowany mikrourazami mięśni. Do najpopularniejszych z nich należą:

  • Gorąca kąpiel - pomoże Ci rozgrzać mięśnie, co przyspieszy ich regenerację. Dobrym rozwiązaniem jest prysznic, podczas którego puszcza się na zmianę raz zimną, raz ciepłą wodę. Mięśnie po takim zabiegu będą zrelaksowane, gdyż różnica temperatur rozszerzy naczynia krwionośne, przez co krew o wiele szybciej dotrze do tkanek, które ucierpiały w wyniku intensywnych ćwiczeń i ożywi je,
  • Sauna - wizyta w niej podobnie jak kąpiel w gorącej wodzie pozwoli Ci przyspieszyć regenerację mięśni i ukoi ból. Dodatkowo dzięki niej pozbędziesz się z organizmu toksyn gromadzących się w tkance tłuszczowej,
  • Masaż - dzięki niemu spięte mięśnie zostaną rozluźnione, a w Twoim organizmie pojawią się hormony odpowiedzialne łagodzenie stresu i bólu. Jeśli nie jesteś w stanie zapewnić sobie profesjonalnego masażu, pomyśl o zakupie rollera - specjalnego wałka, który także pomaga zmniejszać napięcie mięśni i można z łatwością korzystać z niego w domowym zaciszu,
  • Rozciąganie - stretching wykonywany po treningu przeciwdziała powstawaniu przykurczów, dzięki czemu problemu związane z DOMS są po nim zdecydowanie mniej uciążliwe dla organizmu. Na naszym blogu pisaliśmy jakiś czas temu jak się rozciągać przed treningiem - sprawdź i wykorzystaj tę wiedzę podczas swoich ćwiczeń.

masaż zakwasów

Mamy nadzieję, że powyższe wskazówki na tema tego, jak radzić sobie z zakwasami okażą się dla Ciebie pomocne i dzięki nim szybko pożegnasz wszelkie dolegliwości związane z tym zjawiskiem. 

Polecamy zapoznać się także z naszym poprzednim artykułem, na temat tego jak zadbać o kolana i kostki podczas treningu.

Pokaż więcej wpisów z Październik 2020
Analizujemy zanonimizowane informacje naszych użytkowników, aby lepiej dopasować naszą ofertę oraz zawartość strony do Twoich potrzeb. Strona ta korzysta również z plików cookie, aby np. analizować ruch na stronie. Możesz określić warunki przechowania lub dostęp plików cookie w Twojej przeglądarce. Dowiedz się więcej
Ok, rozumiem
pixel